لطفا صفحه دستگاه خود را بچرخانید


کنترل فشار خون در هر حالتي بسيار مهم است و بايد جدي گرفته شود.

سریع‌ترین روش برای پایین آوردن ایمن فشار خون چیست؟

 

برای اکثر افراد، حتی تصور ویزیت پزشک منجر به بالا رفتن فشار خون می‌شود. ویزیت پزشکی به جز هزينه، می‌تواند باعث خستگی عصبی نيز بشود به خصوص اگر از وضعیت سلامتی خود مطمئن نیستید. حال خيلي از مردم اين سوال را در ذهن دارند، که آيا مي‌توان، فشار خون بالا را در منزل به سرعت درمان کرد؟

در جواب اين سوال بايد گفت متاسفانه راه مطمئن، ايمن و سريعي برای درمان اورژانسي فشار خون بالا در منزل وجود ندارد. البته پزشک با داروي تزريقي و يا خوراکي مي‌تواند فشار بالاي شما را به سرعت کاهش دهد، اما شما در منزل نمي‌توانيد!

با اين حال وقتي متوجه شديد که مبتلا به فشار خون بالا هستيد، بايد روش‌های تدريجي کاهش فشار خون را ياد گرفته و اجرا کنيد. روش‌هايي که در اين مقاله به شما ارائه مي‌کنيم.

 

نخست، چرا فشار خون شما بالاست؟

 

تجربه افزایش ناگهاني و کوتاه ‌مدت فشار خون طبیعی است، شبیه آنچه که در حين ورزش یا پس از مصرف یک فنجان قهوه رخ می‌دهد. اما با گذشت زمان اگر قلب‌تان به طور مداوم خون بیشتری به رگ‌ها پمپ کند و یا دیواره عروق‌تان سفت‌تر شود، فشار خون شما بالا خواهد ماند، همان چیزی که منجر به بيماري فشار خون بالا می‌شود. شرایط زیادی باعث این اتفاق می‌شوند مانند مصرف زیاد نمک، داشتن اضافه وزن، یا حتی مصرف برخی داروهای خاص به عنوان یک عارضه جانبی می‌توانند منجر به فشار خون بالا شوند.

لازم به ذکر است که ارقام استاندارد فشار خون براي يک فرد سالم، بايد 120 یا کمتر برای عدد اول و 80 یا کمتر برای عدد دوم باشد. توضيح دقيقتر در مورد اعداد فشار خون را در مقاله اعداد فشار خون نشانه چيست؟ بخوانيد.

 

چرا پایین آوردن سریع فشار خون خطرناک است؟

 

قبل از صحبت در مورد مثال‌های خاص، اجازه دهید یاد بگیریم که چرا پایین آوردن خیلی سریع فشار خون خطرناک است. قلب و رگ‌هاي بدن شما خون را به کل قسمت‌های بدن شما می‌رسانند. از جمله ارگان‌های بزرگ و مهمي که شما را زنده نگه می‌دارند مثل ریه‌ها و مخصوصا مغز. کاهش زیاد در فشار خون منجر به توقف ناگهانی جریان خون و اکسیژن مورد نیاز ارسالی به مغز می‌شود. به بيان ديگر استفاده از داروهايي که فشار خون را خيلي سريع کاهش مي‌دهند، ممکن است باعث افت بيش از حد فشار شما شوند که خطرناک است و ممکن است منجر به سکته مغزی یا آسیب دائمی مغز شود. بنابراين اين داروها صرفا در مرکز درماني و تحت نظر پزشک در شرايط خاص استفاده مي‌شوند.

 

اگر فشار خونم درست قبل از ویزیت پزشک بالا رفت چه کنم؟

 

آیا تا به حال سندرم روپوش سفید را شنیده‌اید؟ این زمانی رخ می‌دهد که شما معمولا فشار خون نرمالی دارید اما با حضور در بیمارستان یا مطب پزشک به علت استرس و يا نگراني، فشار خونتان بالا می‌رود. متاسفانه، در اين حالت ممکن است پزشک شما تصور کند که فشار خونتان هميشه بالاتر از حد نرمال است. سندرم روپوش سفید نادر نیست! یک مطالعه تخمین زده است که 15 تا 30 درصد افراد مبتلا به فشار خون بالا ممکن است از سندرم روپوش سفید رنج ببرند. اگر شما هم احتمال مضطرب شدن خود در مطب پزشک را مي‌دهيد، موثرترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که بهترین تلاش خود را برای استراحت و آرامش انجام دهید. در اين بخش روش‌هایی برای آرام کردن خود وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید:

  • یک دوست یا فامیل را که به آرام ماندن شما کمک می‌کند با خود بیاورید. اگر می‌توانید یک دوست قابل اعتماد یا یکي از اعضاي خانواده را با خود به ویزیت پزشک بیاورید، حضور آنها باعث می‌شود که به احساس راحتی شما کمک شود. حتی داشتن مکالمه‌ای که حواس شما را از فضای پزشکی اطراف‌تان منحرف کند می‌تواند استرسی که از ویزیت دارید را از شما دور کند.

  • مدیتیشن. مدیتیشن و تنفس عمیق روش‌هایی عالی برای قرار دادن بدنتان در شرایط آرامش هستند. هدفون بگذارید و یکی از برنامه‌های مدیتیشن مورد‌علاقه خود را روشن کنید تا ذهن‌تان قبل از ویزیت آرام شود. اگر هیچ برنامه‌ای ندارید، چشمان‌تان را ببندید و آرام نفس بکشید درحالی‌که سعی می‌کنید ذهن خود را پاک کنید.

  • اتاقی ساکت پیدا کنید که بتوانید آنجا منتظر بمانید. گاهی اوقات پذیرش یا بیماران دیگری که در اتاق انتظار هستند باعث افزایش اضطراب شما می‌شوند. مکانی ساکت پیدا کنید که تا زمانی که صدایتان می‌کنند آنجا منتظر بمانید و روی تنفس عمیق خود تمرکز کنید که به آمادگی شما برای خواندن فشارخون‌تان کمک می‌کند.

  • اگر شما یا پزشک‌تان به سندرم روپوش سفید مشکوک هستید، پزشک‌تان ممکن است شما را با یک دستگاه کنترل فشار خون به خانه بفرستد که فشار خون شما را به صورت دوره‌ای درطول یک روز عادی اندازه می‌گیرد. این دستگاه فشار خون واقعی‌تان را دقیق‌تر نشان می‌دهد و به پزشک در تشخيص علت فشار بالاي شما، کمک مي‌کند.

 

اگر متوجه شوم که فشار خونم به طور خطرناکی بالاست چکار می‌توانم انجام دهم؟

 

معمولا، فشار خون بالا، که گاهی کشنده خاموش نامیده می‌شود، علائم کمی دارد. اما گاهی بیمار ممکن است خود متوجه برخي علائم ظريفي بشود از جمله سردرد، درد قفسه‌سینه، تنگی‌نفس، تهوع، و عدم تعادل. اینها علائم افزایش خطرناک فشار خون (بحران فشار خون بالا) هستند. در اين حالت معمولا عدد اول فشار خون بالاتر از 180 و يا عدد دوم فشار خون بالاتر از 120 مي‌باشد.

بحران فشار خون بالا یک وضعیت اورژانسی است که می‌تواند به مرگ يا نواقص جدي ختم شود، بنابراین فرد کنار بیمار  و يا خود بيمار باید با اورژانس تماس بگیرد. پرسنل اورژانس روند پایین آوردن فشار خون را از داخل آمبولانس در راه رسیدن به بیمارستان شروع می‌کنند.

 

چگونه می‌توانم فشار خونم را به طور طبیعی در گذر زمان پایین بیاورم؟

 

اکنون که بحث کردیم که هیچ روش اثبات‌شده، ایمن و سریعی برای درمان اورژانسي فشار خون بالا در منزل وجود ندارد، به یاد داشته باشید، روش‌های زیادی برای پایین آوردن فشار خون در طول زمان وجود دارد. اینجا برخی توصیه‌های ساده آورده شده است:

  • ورزش‌کردن در بیشتر روزهای هفته. ورزش موثرترین راه برای پایین آوردن فشار خون است. فعال بودن فیزیکی حداقل 30 دقیقه در روز در بیشتر روزهای هفته راهی برای تحت کنترل نگه‌داشتن طولانی‌مدت فشار خون شماست.

  • مصرف رژیم غذایی کم سدیم. سدیم زیاد(یا نمک) منجر به افزایش فشار خون می‌شود. مصرف روزانه کمتر از 2 گرم سدیم توصيه شده است با اين حال کمتر کردن اين مقدار به زير 1.5 گرم در روز حتی بهتر است.

  • مصرف نوشيدني الکلي را محدود کنید. نوشیدن بیش از حد الکل می‌تواند منجر به افزایش فشار خون شود. به‌علاوه، الکل باعث اضافه وزن شما می‌شود، که خود عامل افزایش فشار خون است.

  • کاهش استرس را به یک اولویت تبدیل کنید. شرایط استرس‌زا می‌تواند منجر به افزایش موقت فشار خون شما شود. اما اگر به استرس ادامه دهید، فشار خون شما می‌تواند بالا باقی بماند. فعالیت‌های آرام‌بخشی را که می‌توانید روزانه برای کاهش استرس خود انجام دهید بیابید. رنگ‌آمیزی، پیاده‌روی، گوش‌دادن به موسیقی آرام‌بخش، و حتی یک دوش آب گرم می‌تواند به پایین آوردن سطح استرس شما کمک کند.

همانطور که شما برای پایین آوردن طبیعی فشار خون خود تلاش می‌کنید، به یاد داشته باشید که مشورت با پزشک خود به عنوان بخشی از این روند مهم است. توصیه‌های تغذیه‌ای و فعالیت‌های فیزیکی می‌توانند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشند، و شما بايد مطمئن شوید که در مسیر امنی برای پایین آوردن فشار خون خود پیش می‌روید.

 

 

هميشه سلامت و تندرست باشيد. پونه‌سا




آخرین بروزرسانی در 1398/09/01-19:20

اشتراک گذاری :
مطالب مرتبط با موضوع
این مقاله دارای 10 موضوع مشابه می باشد

تمامی حقوق برای شبکه مجازی
سلامت و درمان ایران محفوظ می باشد

پونه سا - درمان اورژانسي فشار خون بالا