لطفا صفحه دستگاه خود را بچرخانید


موضوعاتي که پزشکان حرفه‌اي و حاذق انتظار دارند که بیماران‌ از آن‌ها جويا شوند.

موضوعاتي که پزشکان حرفه‌اي و حاذق انتظار دارند که بیماران‌ از آن‌ها جويا شوند.

 

در اين مقاله به مواردي اشاره خواهيم کرد که عمدتا از جانب بيماران ناديده گرفته مي‌شود. اين موارد از نظرات مجموعه‌اي از پزشکان سر شناس دنيا، تهيه شده است. از ديد اين پزشکان، انتظار مي‌رود، بيمار و يا همراه بيمار که به مطب و يا مرکز درماني مراجعه مي‌کنند، سوالاتي را در مورد سلامت خود و فرايند درمان بپرسند. بهتر است شما نيز وقتي به پزشک مراجعه مي‌کنيد، ضمن توجه آگاهانه نسبت به صحبت‌هاي پزشک خود، درباره مواردي که اشاره خواهيم کرد، با پزشک صحبت کنيد.

 

یک بیمار کنجکاو، یک بیمار سالم است!

 

وقتی به دکتر مراجعه می‌کنید، معمولا برای یک مشکل خاص مانند سرد درد، درد معده و یا مسئله دیگری که می‌خواهید بهتر شوید. اما اغلب اوقات به خاطر عجله برای درمان، بیماران موفق نمی‌شوند درباره سلامت خود از پزشک‌شان سوال کنند و در این زمان کوتاه از فردی که می‌تواند نتایج آزمایش خونشان را تجزیه و تحلیل کند، بهره‌مند شوند. طبق گفته پزشکان، آن‌ها آرزو دارند که بیماران فعال‌تر باشند و از این پرسش‌ها در ملاقات با دکتر خود بپرسند.

 

من علائم خود را در اينترنت جستجو کردم، اما نظر شما چیست؟

 

بیماران اغلب به دنبال تأیید آن چه که آن‌ها پس از جست‌جوی علائم خود در اينترنت به آن مشکوک هستند، به مطب دکتر می‌روند. جاستین یانگ، پزشک کلینیک مراقبت‌های اورژانسی کالیفرنیا، توصیه می‌کند که به پزشک خود بگویید نتیجه جستجوی شما چه بوده و سپس با ذهن باز به آن‌ها گوش کنید. وی می‌گوید: اگرچه ممکن است بعد از کمی تحقیق در اینترنت از بیماری‌تان اطلاع داشته باشید، اما سال‌ها آموزشی که پزشک شما آن را گذرانده، اطلاعاتی را درباره تشخیص بیماری شما و دلیل اینکه "دکتر گوگل!" ممکن است دقیق باشد یا نه، ارائه می‌دهد.

به پزشک خود فرصتی بدهید. ممکن است جستجوي اينترنتي شما در مسیر درستی قرار داشته باشد، اما برای تفسیر علائم، آزمایشات و سایر شرايط بيماري خود، نياز به کمک تخصصي پزشک داريد.

 

برای اطلاعات پزشکی به چه منابع اینترنتی می‌توانم اعتماد کنم؟

 

مایکل لنگان، پزشک داخلی در ایالت اوهایو دانشگاه پزشکی وکسنر می‌گوید: "هرکسی با یک وبلاگ می‌تواند اطلاعات و مشاوره در مورد مسائل پزشکی را ارائه دهد. از دکتر خود در مورد اینکه چه سایت‌هایی مورد اطمینان است بپرسید، در اين صورت اطلاعات غلط از اينترنت دريافت نمي‌کنيد." او می‌گوید: "من نظرات زیادی در مورد آن چه که بیماران در اینترنت می‌خوانند، می‌شنوم. اما متاسفانه هرگز از من سوالی در مورد این که آیا اطلاعات منابع مورد استفاده آنها قابل اطمینان هستند پرسیده نشده ‌است. اطلاعات مهم است، اما اطلاعات دقیق و قابل اعتماد، به مراتب مهم‌تر است."

 

قبل از ویزیت دوباره پزشکم چه کاری باید انجام دهم؟

 

دکتر یانگ می‌گوید: زمان بین ویزیت‌ها نباید هدر رود. از پزشک خود بخواهید که درباره کدام بخش از سلامت‌تان باید درباره سلامت کلی خود گفت و گو کنید. هر بیمار باید این مکالمه را داشته باشد.

او می‌گوید: به جای داشتن موضع انفعالی در مورد سلامت خود، بهتر است که قبل از این که بیمار شویم، سلامتی‌مان را کنترل کنیم.

 

چگونه می‌توانم از اتفاق دوباره آن جلوگیری کنم؟

 

بهبودی و غلبه بر بیماری بسیار عالی است، اما بهتر است مطمئن شوید که دوباره مشکل مشابهی شما را اذیت نکند. بسیاری از پزشکان بیماران را از اقدامات پیشگیرانه مطلع می‌کنند، اما خوب است که خود بيمار، اين سوال را از هر پزشکي که مراجعه مي‌کند بپرسد. چه، سال‌ها خوردن غذاهای چرب و چه ورزش نکردن، منجر به فشار خون بالا، بیماری قلبی و دیابت می‌شود.

در اينجا نمي‌توان به اندازه کافی اهمیت پیشگیری در سلامتی را قبل از رسیدن به نقطه‌اي که بيمار شده‌ايد و به خوبي شرايط را درک کرده‌ايد، تشريح کرد. به عبارت ديگر، تا وقتي مريض نمي‌شويم، قدر سلامتي خود را نمي‌دانيم. بنابراين پزشکي که به او مراجعه مي‌کنيد، به خوبي می‌تواند به شما جهت پيشگيري‌هاي بعدي کمک کند، چرا که هم خودتان وضعيت سلامتي خود را بهتر درک کرده‌ايد و هم پزشک نسبت به بيماري شما شناخت دارد.

 

چرا این دارو را مصرف کنم؟

 

دکتر لانگان معتقد است، اغلب پزشکان انتظار دارند که بیماران درهنگام تجویز داروها کورکورانه به قضاوت‌شان اعتماد کنند. اگر بیماران از این که چرا بعضی از داروها به آن‌ها داده می‌شود سوال کنند، این امکان برای پزشک و بیمار فراهم می‌شود که در مورد فرايند درمان و تاثير داروها صحبت کنند.

دکتر لانگان می‌گوید: "من می خواهم بیماران درک کنند که چه چیزی مصرف می‌کنند و چرا بايد مصرف ‌کنند.من سعی می‌کنم این را به هميشه توضیح دهم، اما گاهی اوقات دشوار است که بیمار درک کاملی از بیماری و درمان خود داشته باشد."

 

برای سلامتی خود چه کار می‌کنید؟

 

دکتر Jack Der Sarkissian، معاون رياست پزشک خانواده در مرکز پزشکی کایسر لس آنجلس می‌گوید: "مشارکت با پزشک‌تان در یک گفت و گو در مورد سلامتی می‌تواند به شما ایده‌ای بدهد از آنچه شما باید در زندگی خود انجام دهید.یک پزشک که خود شیوه زندگی سالم را به کار می‌گیرد، موفق‌تر است تا بیماران خود را برای پذیرش زندگی سالم مجاب می‌کند. یک بیمار باید بتواند از پزشک خود در مورد سالم زیستن بپرسد و یک پزشک باید صادقانه به بحث و گفتگو بپردازد."

 

چند نفر از بیماران مانند من را درمان کرده‌اید؟

 

جک جاکوب، متخصص انکولوژی و مدیر پزشکی در موسسه cancer Memorialcare در مرکز  Memorial Orange Coastدر کالیفرنیا، می‌گوید که "اطمینان به پزشک خود، به این معنی است که شما به دنبال دستورالعمل‌های پزشک‌تان هستید. سوال در مورد تجربه قبلي پزشک با شرايط مشابه شما، یک راهي عالي براي اطمينان از اينکه بهترين روش درمان را مي‌توانيد پیداکنید." او می‌گوید: "تجربه در مدیریت موارد سرطانی پیچیده، بسیار مهم است."

 

آیا کودکم واقعا به آنتی‌بیوتیک نیاز دارد؟

 

اغلب والدین فرزندان خود را به علت سرماخوردگی به مطب دکتر می‌برند و انتظار دارند که پزشک آنتی‌بیوتیک تجویز کند، درصورتی که لازم نیست و سرماخوردگی را درمان نمی‌کند. استن اسپینر، مدیر ارشد پزشکی اطفال کودکان، می‌گوید:  "این امر نه تنها بی‌دقتی است، بلکه باعث افزایش رشد باکتری مقاوم در برابر آنتی بیوتیک‌ها نیز شده است. اغلب احساس نیاز  پزشکان برای تجویز یک آنتی‌بیوتیک، به جهت آرام کردن والدین است!" چنین درخواستي از طرف والدین این احتمال را کاهش می‌دهد که آنتی‌بیوتیک برای یک بیماری که خودبه‌خود بهبود می‌یابد تجویز شود.

 

بهترین راه برای کاهش وزنم چیست؟

 

تاد پلورویتز، متخصص قلب، از مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا می‌گوید: "رژیم‌های غذایی زیادی برای کاهش وزن وجود دارد اما تغییرات درازمدت و پایدار بسیار مهم است و می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند و نيز طول عمر بیشتری داشته باشید. به طور کلی، یک رژیم غذایی تنها یک هدف موقت یا حالت ذهنی است تا یک تغییر رفتاری کامل برای موفقیت درازمدت." با توجه به همين نکته، بهترين راه براي کاهش وزن، اصلاح کلي سبک زندگي است و نه صرفا يک رژيم غذايي موقت.

 

چه موقع باید دوباره به دیدن شما بيايم؟

 

فیلیپ ورثمن، مدیر مرکز باروری مردان و برگشت وازکتومی در کالیفرنیا، می‌گوید که "ویزیت‌های دکتر نباید صرفا به زمان بیماري اختصاص يابد. زنان تمایل بیشتری نسبت به سلامت خود دارند، مردان هم باید برنامه‌های منظم برای چکاپ سلامتی داشته باشند تا مطمئن باشند که زندگی سالمی دارند." او می‌گوید: "من آرزو می‌کنم که مردان مراقبت‌های پیشگیرانه را جدی‌تر بگیرند و از اواخر دهه 30 عمرشان، به طور منظم یا سالانه به پزشک خود مراجعه کنند، بسیار شبیه به زنان که هر ساله به متخصص زنان مراجعه می‌کنند. با اين کار آن‌ها برای انتخاب‌های سالم‌تر در زندگی‌شان توانمند می‌شوند و از بیماری‌ها پیشگیری می‌کنند، این در حالی است که پزشک فرصتی پیدا می‌کند تا بیماری‌ها را قبل از بروز علایم شناسایی کند."

 

سخن آخر

 

سخن آخر اين که با توجه به موارد تشريح شده، مهم‌ترين نکته اين است که شما خود به سلامتتان اهميت بدهيد و به پزشک خود اين را نشان بدهيد. پزشکان اطلاعات زيادي در مورد بيماري شما دارند و اگر بخواهيد، مي‌توانند شما را آگاه‌تر سازند. آگاهي هر چه بيشتر در مورد سلامتي، درمان و داروها، به شما در داشتن يک زندگي سالم کمک شاياني مي‌کند. پونه‌سا نيز، به عنوان يک شبکه حرفه‌اي آگاهي رساني در حوزه سلامت، به شما فرصت کسب اطلاعات و ارتباط هر چه بيشتر با متخصصان سلامت و پزشکي را فراهم مي‌کند.

 

هميشه شاد و تندرست باشيد. پونه‌سا

 




آخرین بروزرسانی در 1398/04/23-22:22

اشتراک گذاری :
مطالب مرتبط با موضوع
این مقاله دارای 2 موضوع مشابه می باشد

تمامی حقوق برای شبکه مجازی
سلامت و درمان ایران محفوظ می باشد

پونه سا - 10 سوالی که پزشکان می‌خواهند بیماران‌شان از آنها بپرسند