لطفا صفحه دستگاه خود را بچرخانید


قرار گرفتن در معرض دود سیگار قبل و بعد از زایمان موجب اختلال شنوایی می‌شود.

براساس پژوهشی در ژاپن که در مورد همه گیرشناسی اختلال شنوایی در نوزادان و کودکان صورت گرفت، مشخص شد که قرار گرفتن در معرض دود سیگار قبل و بعد از زایمان موجب اختلال شنوایی کودک می‌شود.

در این مطالعه 50734 نفر کودک 3 ساله که در فاصله سال‌های 2004 تا 2010 متولد شده بودند مورد بررسی قرار گرفتند. از این تعداد 3.8 درصد در دوران حاملگی مادر در معرض دود سیگار بودند، 2.15 درصد مادران آن‌ها سابقه مصرف سيگار داشتند، 3.9 درصد در 4 ماهگی فقط در معرض دود سیگار دیگران قرار گرفتند. همچنین 0.9 درصد در طی بارداری مادر و در 4 ماهگی در معرض دود سیگار قرار داشتند.

شيوع اختلالات شنوايی در سن 3 سالگی 4.6 درصد بود. در مقایسه با کودکان که در معرض دود سیگار قرار نگرفته‌اند، کودکانی که مادرشان طی بارداری‌هاي گذشته سیگار می‌کشیدند، 26 درصد افزایش خطر نسبی اختلالات شنوایی داشتند. کودکان 4 ماهه‌اي که در معرض دود سیگار دیگران قرار داشتند 30 درصد افزایش خطر ابتلا به اختلالات شنوایی را داشتند. کودکانی که تنها در معرض سیگار کشیدن در دوران بارداری مادر بوده‌اند، 68 درصد افزایش خطر نسبی و آن‌هایی که در معرض سیگار کشیدن در دوران بارداری مادر و دود سیگار دیگران در 4 ماهگی بوده‌اند، دارای افزایش خطر نسبی 2.4 برابر نسبت به دیگران بودند.

به نقل از نویسنده ارشد مقاله، دکتر کوجی کاواکامی، استاد دانشگاه کیوتو در ژاپن:

"اگرچه در حال حاضر دستورالعمل‌های بهداشت عمومی، مصرف سیگار را در دوران بارداری و در مقابل کودکان ممنوع کرده است ولی برخی از زنان هنوز در دوران بارداری سیگار مصرف می‌کنند و بسیاری از کودکان در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند "

این مطالعه به وضوح نشان می‌دهد که پرهیز از قرار گرفتن در معرض دود سیگار در دوران بارداری و بعد از زایمان می‌تواند خطر ابتلا به اختلالات شنوایی در کودکان را كاهش دهد. نتیجه پژوهش‌ها اهمیت پیشگیری از سیگار کشیدن قبل و بعد از بارداری و پرهیز از قرار گرفتن کودکان در معرض دود سیگار دیگران را بیان می‌کند.

 

هميشه شاد و تندرست باشيد. پونه‌سا




آخرین بروزرسانی در 1398/03/16-15:22

اشتراک گذاری :
مطالب مرتبط با موضوع
این مقاله دارای 5 موضوع مشابه می باشد

تمامی حقوق برای شبکه مجازی
سلامت و درمان ایران محفوظ می باشد

پونه سا - مشکل شنوايي در نوزاد مادران سيگاري