لطفا صفحه دستگاه خود را بچرخانید


در مادران دارای اضافه وزن و چاق، هیچ اثر مثبتی در افزایش توده استخوانی در کودکانشان مشاهده نشد.

اخیرا پژوهشی صوت گرفته است مبني بر اين که کنترل وزن در دوران بارداری ممکن است توده استخوانی کودکان را تحت تاثیر قرار دهد. در مجله تحقیقاتی استخوان و مواد معدنی، محققان طی یک بررسی آینده نگر، اطلاعات 2167 جفت مادر و کودک از کشور پرتغال را تجزیه و تحلیل کردند. در این پژوهش براي مادرانی با کمتر از وزن طبیعی و نيز مادراني که وزن مناسب داشتند، افزایش وزن در دوران بارداری موجب افزایش اندکي در توده استخوانی تا سن 7 سالگی کودکان همراه بود. در حالی که در مادران دارای اضافه وزن و چاق، هیچ اثر مثبتی در افزایش توده استخوانی مشاهده نشد.

با توجه به پیامدهای نامطلوب افزایش وزن بیش از حد در دوران بارداری برای مادر و کودک در ابعاد مختلف سلامتی، توصیه‌های کنونی در مورد افزایش وزن حاملگی نباید بر سلامت استخوانی کودکان تاثیر بگذارد. طبق نظر نویسنده اصلی پژوهش دکتر ترازا مونجاردینو از دانشگاه پورتو پرتغال:

"تا همین اواخر، به طور گسترده از نظر علمی اعتقاد بر این بود که هر گونه افزایش وزن مادر در دوران بارداری تاثیر مثبتی بر توده استخوانی کودکان دارد. با اين حال نتایج مطالعات نشان مي‌دهد که افزایش وزن مادر قبل از بارداری، طبق توصیه‌های پزشکی مطرح شده موسسه ایالات متحده آمریکا، برای توده استخوانی کودکان، در زنان با وزن متناسب و نيز زنان دارای اضافه وزن هیچ سودی ندارد."

به عبارت ديگر، مزيت خاصي از لحاظ سلامت استخواني براي نوزاداني که مادران چاق دارند، نسبت به آن‌هايي که مادران لاغرتر دارند، وجود ندارد. بنا بر همين صحبت، زنان نبايد قبل از بارداري به اضافه وزن روي بياورند. اگر چه ممکن است کمي افزايش وزن صرفا در طي دوران بارداري (شايد به علت تغذيه بهتر)، بر سلامت استخواني نوزاد، تاثير مثبت بگذارد.

 

هميشه شاد و تندرست باشيد. پونه‌سا




آخرین بروزرسانی در 1398/03/15-18:51

اشتراک گذاری :
مطالب مرتبط با موضوع
این مقاله دارای 4 موضوع مشابه می باشد

تمامی حقوق برای شبکه مجازی
سلامت و درمان ایران محفوظ می باشد

پونه سا - رابطه اضافه وزن در بارداری و سلامت استخوان نوزاد